Rotterdam The Hague Airport (RTHA) start in samenwerking met de Rotterdamsche Aero Club (RAC) en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) een initiatief om elektrische vluchten vanaf de luchthaven te promoten en om kennis op dit gebied te vergroten.
Op de luchthaven is een elektrische laadvoorziening gerealiseerd die het mogelijk maakt om het eerste volledig elektrische vliegtuig, de Velis Electro van de Sloveense vliegtuigfabrikant Pipistrel, op te laden. NLR stelt het elektrische vliegtuig beschikbaar aan de RAC om vliegers ervaring op te laten doen met elektrisch vliegen. Voor NLR biedt deze samenwerking tevens de gelegenheid om data te verzamelen ten behoeve van onderzoek naar elektrisch vliegen.
Om het elektrisch vliegen te stimuleren zal RTHA tot 1 januari 2025 geen landingsgelden in rekening brengen voor vluchten die volledig elektrisch worden uitgevoerd.
Tekst gaat door onder foto.
V.l.n.r.: Denise Eikelenboom (NLR), Herbert Habnit (RAC), Michelle Samson (RTHA) en Daan van Dijk (RTHA).
Verduurzaming
In 2022 waren er op de luchthaven bijna 18.000 vliegtuigbewegingen in de categorie lesvluchten. Deze vluchten betreffen kleinere vliegtuigen met een relatief korte vluchtduur die bij uitstek op termijn geëlektrificeerd kunnen worden, zegt Daan van Dijk, Innovator op RTHA.
"We zien elektrisch vliegen als één van de verduurzamingsoplossingen voor de luchtvaart. Als luchthaven leren we wat er nodig is op het gebied van infrastructuur, brandveiligheid en operatie. Dit om invulling te geven aan de transitieperiode waar we inzitten en om klaar te zijn voor andere type elektrische vliegtuigen, zoals de elektrische variant van de Diamond DA40 die recent in Oostenrijk haar eerste vlucht heeft gemaakt." Voor vluchten met grotere vliegtuigen op langere afstand werkt RTHA met partners aan projecten op het gebied van waterstof en SAF (Sustainable Aviation Fuel).